Vai paši varam izveidot metālu aktivitātes rindu?

WP 20170928 01228. septembrī notika Jauno ķīmiķu skolas 1. nodarbība. Tāpat kā pagājušajā gadā, arī šogad nodarbības vadīs Latvijas Universitātes pasniedzēja Lauma Buša. Šoreiz skolēni veica praktisku eksperimentu, nosakot dažādu metālisko elementu - alvas, alumīnija, dzelzs, vara reaģētspēju ar skābju un sāļu šķīdumiem un rezultātā paši veidojot savu metālu aktivitātes rindu. Bija jābūt pacietīgiem, jo dažas reakcijas notika lēni, vai nebija redzamas īpašas pazīmes, kā arī bija jāmāk izanalizēt savus eksperimentālos rezultātus.

“Eksperimenta plānošana laboratorijā”

WP 20170309 004 WP 20170309 001

Lai gan ir saspringts olimpiāžu un konkursu laiks, tomēr daudzi skolēni atrod laiku arī papildnodarbībām. 9. martā notika kārtējā Jauno ķīmiķu skolas nodarbība.

Šoreiz uzsvars tika vērsts uz pašu eksperimentu – kā to labāk izplānot, kā veikt eksperimenta novērošanu un dokumentēšanu, kā pēc novērotā veikt secinājumus, kā noformēt rezultātu, kā analizēt paveikto. Protams, ka teorija tika saistīta ar praktiskiem uzdevumiem. Pirmais no tiem – jāpierāda, kas ir 6 dotās baltās kristāliskās vielas, ko lietojam sadzīvē. Lai gan sākumā šķita, ka tas ir neiespējami, uzklausot pasniedzējas Laumas padomus, visi veiksmīgi tika ar šo uzdevumu galā.

Otrajā eksperimentā mācījāmies pētīt ziepju burbuļus. Vai burbuļa noturīgums atkarīgs no šķīduma koncentrācijas, varbūt no krāsas, vai ziepju veida? Katrs varēja izvirzīt savu hipotēzi un to arī pārbaudīt.

Ceru, ka katrs nodarbības dalībnieks papildināja savas pētnieciskās un sadarbības prasmes, uzzināja kaut ko jaunu un interesantu.

Skolotāja Anda Deksne

Cik kalcija ir jogurtā?

Uz šo jautājumu centās atbildēt Jauno ķīmiķu skolas dalībnieki 19. janvārī.

wp 20170119 013wp 20170119 009

Pasniedzēja Lauma Buša šoreiz piedāvāja skolēniem papildināt iemaņas darbā ar titrēšanas metodi. Mērķis bija noskaidrot- cik daudz jogurta “Kārums” būtu jāizdzer, lai nodrošinātu organismu ar nepieciešamo dienas kalcija daudzumu. Skolēni mācījās paņemt iesvaru, sagatavot šķīdumus, filtrēt, titrēt, strādāt ar dažāda veida pipetēm, kā arī veikt aprēķinus. Laiks paskrēja nemanot. Priecēja skolēnu zinātkāre, sadarbība, izpalīdzība un savstarpējais, pozitīvai humoriņš visas nodarbības laikā.

Ceru, ka kāds no skolēniem iepazīto metodi varbūt izmantos savā pētnieciskajā darbā.

Skolotāja Anda Deksne

Kā noteikt ķīmiskās reakcijas ātrumu?

WP 20161214 00114.decembrī notika kārtējā Jauno ķīmiķu skolas nodarbība. Šoreiz pasniedzēja Lauma Buša skolēnus iepazīstināja ar ķīmiskās kinētikas pamatjautājumiem. Uzzinājām par reakcijas ātruma atkarību no koncentrācijas, vielu sasmalcinātības pakāpes, spiediena. Iepazināmies ar katalītiskām reakcijām gan teorētiski, gan vērojot demonstrējumus.

Nodarbības turpinājumā skolēniem bija iespēja pašiem eksperimentēt - noteikt nātrija tiosulfāta reakcijas ar sērskābi ātrumu atkarībā no koncentrācijas. Darbs bija jāveic ļoti precīzi, pacietību prasīja šķīdumu sagatavošana, bet prieks, ka visi sasniedza rezultātu un pasniedzējas Laumas uzslavu!

Skolotāja Anda Deksne

Ne viss ir zelts, kas spīd

WP 20161123 013WP 20161123 004

23. novembrī notika Jauno ķīmiķu skolas 2. nodarbība. Nodarbības sākumā pasniedzēja rosināja spēlēt “Mēmo šovu”, attēlojot priekšmetus, vielas, traukus saistībā ar ķīmiju. Šādi varējām labāk iepazīties ar citu skolu skolēniem.

Galvenais mūsu nodarbības uzdevums šoreiz bija iejusties alķīmiķu lomā, un uzsintezēt tā saucamo “muļķu zeltu”. Kā zināms, alķīmiķi gribēja iegūt universālu metodi, lai visas vielas pārvērstu par zeltu. Mūsu iegūtais savienojums, svina jodīds, patiešām bija zeltainā krāsā, šķīdumā spožie, dzeltenie kristāliņi mirdzēja kā zelts. Lai to iegūtu, mums vajadzēja veikt aprēķinus, svērt, mērīt šķīdumu tilpumus ar mērpipeti un mērcilindru, karsēt maisījumu un filtrēt.

Nodarbība bija ļoti interesanta, iesakām ikvienam izmantot iespēju piedalīties Ķīmiķu skolā!

10.a klases skolnieces - Laura Veite, Linda Ļapere un Renāte Kupriša

2011. Copyright © Valmieras Valsts Ģimnāzija. All rights reserved.
By: Fresh Joomla templates