Vai sausais ledus patiešām ir sauss?

WP 20171207 011 WP 20171207 025

7.decembrī notika kārtējā Jauno ķīmiķu skolas nodarbība. Šoreiz pasniedzēja Lauma Buša sev līdz bija atvedusi konteineru ar sauso ledu – ogļskābo gāzi cietā agregātstāvoklī. Uzdevums bija nopietns – eksperimentāli noteikt ogļskābās gāzes molmasu. Lai to paveiktu, sausais ledus bija jāsasmalcina piestā, jānosver, jāiztvaicē koniskajā kolbā un jāveic diezgan sarežģīti aprēķini.

Pēc tik nopietniem pētījumiem varējām paši veikt un vērot eksperimentus. Interesanti bija novērot, kā ogļskābā gāze ietekmē skābju – bāzu līdzsvaru un tā rezultātā indikatori maina krāsas. Lielā aizrautībā daži skolēni mēģināja uzgāzēt minerālūdeni, citi mēģināja paātrināt sausā ledus iztvaikošanu ar karstu ūdeni, citi savukārt mēģināja veidot lielus ziepju burbuļus, kas pildīti ar ogļskābo gāzi.

Nepiespiestā un brīvā atmosfērā, pašiem veicot eksperimentus un izdarot atklājumus, laiks pagāja nemanot. Tika iegūtas jaunas zināšanas, pilnveidotas eksperimentālās un sadarbības prasmes, radīta interese veikt un izzināt vēl kādu eksperimentu.

                                                                                    Ķīmijas skolotāja Anda Deksne

Kā ietekmēt skābekļa iegūšanu?

WP 20171109 0019.novembrī notika Jauno ķīmiķu skolas 3. nodarbība. Šoreiz skolēni eksperimentēja, lai pētītu dažādu katalizatoru ietekmi uz vienu reakciju – skābekļa iegūšanu no ūdeņraža peroksīda. Bija jāiejūtas zinātnieku lomā un pašiem jāizlemj, ko pētīt, ko mērīt, kā mērīt? Dažiem gan darba procesā bija jāmaina sākumā izvēlētā pieeja, jo reakcija ar izvēlētā katalizatora daudzumu bija tik nevaldāma, ka notika vienā mirklī un nebija iespējams fiksēt tās laiku. Prieks, ka rezultātu sasniedza visi dalībnieki!

Skolotāja Anda Deksne

Vai paši varam izveidot metālu aktivitātes rindu?

WP 20170928 01228. septembrī notika Jauno ķīmiķu skolas 1. nodarbība. Tāpat kā pagājušajā gadā, arī šogad nodarbības vadīs Latvijas Universitātes pasniedzēja Lauma Buša. Šoreiz skolēni veica praktisku eksperimentu, nosakot dažādu metālisko elementu - alvas, alumīnija, dzelzs, vara reaģētspēju ar skābju un sāļu šķīdumiem un rezultātā paši veidojot savu metālu aktivitātes rindu. Bija jābūt pacietīgiem, jo dažas reakcijas notika lēni, vai nebija redzamas īpašas pazīmes, kā arī bija jāmāk izanalizēt savus eksperimentālos rezultātus.

“Eksperimenta plānošana laboratorijā”

WP 20170309 004 WP 20170309 001

Lai gan ir saspringts olimpiāžu un konkursu laiks, tomēr daudzi skolēni atrod laiku arī papildnodarbībām. 9. martā notika kārtējā Jauno ķīmiķu skolas nodarbība.

Šoreiz uzsvars tika vērsts uz pašu eksperimentu – kā to labāk izplānot, kā veikt eksperimenta novērošanu un dokumentēšanu, kā pēc novērotā veikt secinājumus, kā noformēt rezultātu, kā analizēt paveikto. Protams, ka teorija tika saistīta ar praktiskiem uzdevumiem. Pirmais no tiem – jāpierāda, kas ir 6 dotās baltās kristāliskās vielas, ko lietojam sadzīvē. Lai gan sākumā šķita, ka tas ir neiespējami, uzklausot pasniedzējas Laumas padomus, visi veiksmīgi tika ar šo uzdevumu galā.

Otrajā eksperimentā mācījāmies pētīt ziepju burbuļus. Vai burbuļa noturīgums atkarīgs no šķīduma koncentrācijas, varbūt no krāsas, vai ziepju veida? Katrs varēja izvirzīt savu hipotēzi un to arī pārbaudīt.

Ceru, ka katrs nodarbības dalībnieks papildināja savas pētnieciskās un sadarbības prasmes, uzzināja kaut ko jaunu un interesantu.

Skolotāja Anda Deksne

Cik kalcija ir jogurtā?

Uz šo jautājumu centās atbildēt Jauno ķīmiķu skolas dalībnieki 19. janvārī.

wp 20170119 013wp 20170119 009

Pasniedzēja Lauma Buša šoreiz piedāvāja skolēniem papildināt iemaņas darbā ar titrēšanas metodi. Mērķis bija noskaidrot- cik daudz jogurta “Kārums” būtu jāizdzer, lai nodrošinātu organismu ar nepieciešamo dienas kalcija daudzumu. Skolēni mācījās paņemt iesvaru, sagatavot šķīdumus, filtrēt, titrēt, strādāt ar dažāda veida pipetēm, kā arī veikt aprēķinus. Laiks paskrēja nemanot. Priecēja skolēnu zinātkāre, sadarbība, izpalīdzība un savstarpējais, pozitīvai humoriņš visas nodarbības laikā.

Ceru, ka kāds no skolēniem iepazīto metodi varbūt izmantos savā pētnieciskajā darbā.

Skolotāja Anda Deksne

2011. Copyright © Valmieras Valsts Ģimnāzija. All rights reserved.
By: Fresh Joomla templates